Vi skal have kvaliteten tilbage på erhvervsskolerne.

Kvaliteten i erhvervsuddannelserne er forsvundet. Nyudlærte kommer ud på arbejdsmarkedet uden at beherske helt essentielle kompetencer inden for deres fag.

For et år siden sagde jeg farvel til en kollega der stod mig meget nært, han skulle på pension og nyde det liv, han havde gjort sig fortjent til efter sine mange år på arbejdsmarkedet.

Men det var rigtig hårdt at sige farvel.

Ikke kun på grund af de personlige relationer jeg havde opbygget til ham, men fordi jeg skulle sige farvel til en masse viden og faglige kompetencer.

Det skader ikke med nyt blod, men når jeg møder nye kollegaer som lige har fået deres svendebrev som enten smed eller industriteknikker, står jeg ofte med en meget ubehagelig følelse i kroppen.

Jeg bliver trist, fortvivlet og ikke mindst bange, for den nye kollega, som lige er blevet udlært industriteknikker, har ikke lært, hvordan man starter en drejebænk. Den maskine, som er et af hverdagens vigtigste og mest brugte ”værktøjer” som industriteknikker, har han simpelthen ikke lært at betjene på sin uddannelse.

Bliver vi klar til fremtidens arbejdsmarked?

Vi ved, at Danmark kommer til at mangle faglærte i fremtiden, især industriteknikkere. Og det kan simpelthen ikke passe, at vi ikke kan uddanne vores unge til virkeligheden.

Det tager 4 år at uddanne sig til industriteknikker, og man skal bestå sin svendeprøve, som bliver bedømt af både undervisere og arbejdsgivere. Og alligevel kommer man uforberedt ud på arbejdsmarkedet.

Desværre hører jeg konstant fra andre, hvordan unge i hele landet kommer ud fra erhvervsuddannelser uden de kompetencer, som arbejdsmarkedet kalder på. Og man møder en stor mur af modstand, når man forsøger at ændre tingene til det bedre.

Skolerne svigter deres elever

Erhvervsskolerne har ved lov en pligt til at oprette lokale uddannelsesudvalg inden for alle fag, de tilbyder uddannelser i. Udvalget skal sikre kvaliteten i uddannelserne, så man har en uddannelse i verdensklasse og er attraktiv for arbejdsgivere over alt i hele verden.

Udvalget skal som minimum bestå af én fra ledelsen på skolen, én lærer inden for faget og én elev som er i gang med uddannelsen.

Når man inddrager alle på denne måde, har man rammerne til at skabe uddannelser der passer til virkeligheden.

Men mange skoler har slet ikke et fungerende udvalg, og eleverne ved ikke engang, at det eksisterer.
Det er derfor vigtigt, at du deler dette indlæg med unge på erhvervsskolerne, så de alle ved, hvor og hvordan de kan få indflydelse på deres uddannelse.

 

Kommentarer