Teoribøger styrer over værdier og holdninger

Christiansborg,_Copenhagen

Da jeg blev valgt som udvalgsbestyrer for EUD´erne i Erhvervsskolernes ElevOrganisation​. Så blev jeg valgt til en af de hårdeste kampe, der er i det politiske system. Ikke kampen imod ideer og holdninger, men kampen mod teorien. Politikerne på Christiansborg er fanget i en teoretisk tankegang, om hvad det er der er problemerne for os på teknisk skole. Men de glemmer vi er ikke et teoretisk fænomen. Teorien fungerer simpelthen ikke i praksis. De sidste par år har der været en del eksempler på, at man har lavet en reform, der flere steder er baseret på meget fine teorier at det næsten gør helt ondt. Jeg er sikker på at det er med de bedste intentioner på vores vegne. Meget af det lyder, da også meget godt i teorien. Men problemerne man har fremhævet fra ministeriets side, er måske nok det man mener der er problemerne ifølge teoribøgerne i Undervisningsministeriet. Men det er ikke det mine kammerater, oplever ude i den virkelige verden.

Lad mig komme med nogle eksempler:

 

02 krav for at starte på en erhvervsuddannelse!

 

Det lyder rigtig godt, at alle skulle kunne læse og regne for at tage deres uddannelse. Men at fratage folk deres mulighed, for at tage den uddannelse de brænder for, fordi den måde man skal lærer på i folkeskolen ikke virker for dem, er virkelig malplaceret. Sandheden er at knap 45 pct. af de unge, som i 2002 afsluttede 9. klasse uden at kunne klare adgangskravene (der kom med EUD reformen i 2014) i dansk og matematik i hverken 9. eller 10. klasse, havde som 24-årige gennemført en erhvervsuddannelse.  Rigtig mange af os lærer det, når de har det fysisk i hånden og kan se hvad vi skal bruge det til. For mange af os skal så lære de ved at bruge det i praksis. De 2 primære årsager til folk dropper ud, er ikke deres boglige viden. Men at de ikke kan finde et sted, at gennemføre deres uddannelse. Løs lærepladsudfordringen og frafaldet vil falde markant! Og Uddannelsespålægget, de tekniske skoler er hårdt ramt af folk der er tvunget i uddannelse. Folk der ikke ønsker at være der, folk der er tvunget i uddannelse. Mange af dem dropper ud, og mange af dem er demotiverende fordi de dukker op og ikke har lyst til at engagere sig i undervisningen.

 

UU vejledning til 20 %

 

Når kun 20 % af eleverne i 9. og 10. klasse får personlig vejledning, i deres valg af ungdomsuddannelse, så misser man rigtig mange der kunne blive fantastiske håndværkere. Alle folkeskoleelever burde stilles spørgsmålet ’hvorfor gymnasiet’? Ikke fordi at alle ikke fortsat skal have muligheden for at gå på gymnasiet. Men fordi vi hører om alle dem der starter på gymnasiet, for at have noget at falde tilbage på.  Det er en helt forkert tankegang at gå på gymnasiet, hvis det er for at have noget at falde tilbage på. Vi skal sikre, at alle unge kender muligheden, for at tage en EUX hvis de drømmer om at blive håndværker, men stadig ønsker en gymnasial uddannelse. Alle skal have den vejledning, der skal til for at vælge den uddannelse de brænder for.

 

 

 

10339429_10152942206356226_7851758146859340606_ofoto Daniel Rask

Min hverdag er vigtig
Politikerne burde handle med holdninger og værdier frem for teorier! Vi er ikke forsøgsdyr men unge mennesker under uddannelse.

Vi vil behandles med respekt!