Søm i erhvervsskolernes akademiske kiste.

Debatten køre nu for alvor for fulde på erhvervsskole området, der er næsten ikke dem der ikke har en holdning og en forklaring på alle problemerne lige fra manglende prestige til dyr kantine og ingen er heller ræd for at komme med deres holdninger, uanset hvor lidt forstand de reelt set har på teknisk skole.

Alle fra ”Danske erhvervsskoler – lederne” og undervisnings ministeren til KRAKA, ja selv Margrethe Vestager fra De radikale (The radicoolz!) er kommet med fine indspil til debatten om hvordan vi skal reformere vores erhvervsuddannelser, om men forskellige i motivation og mål så bæger de alle særligt præg af akademisering om det er fordi de primært er akademikere der har udtalt sig og derfor bære det præg skal jeg ikke kunne sige men en ting er jeg sikker på,
en akademisering vil blive en kold kiste for arbejdsmarkedets uddannelser.

Et godt eksempel på den akademiske tankegang, og søm i kisten, er at sige at karakteradgangs krav øger prestige i uddannelsen.
Jeg aldrig mødt nogen noget som helst sted der ville vælge en uddannelse over en anden på grund af karakterkrav og jeg tvivler rigtig meget jens ville overvejer tømre hvis han er fast besluttet på at blive stats autoriserede revisor bare fordi det nu kræver lidt mere at blive tømre.
Grunden til man vælger et fag teknisk skole og bliver ved er fordi man har en kærlighed til det at kunne noget med sine hænder og man gerne vil skabe ting som andre kan bruge, om det så er den grafiske tekniker som laver et banner eller muren der mure et hus  og man vælger ikke et fag over et andet bare fordi det ene er sværere at komme ind på end det andet.

Nogle politikere og lederne på erhvervsskolerne foreslår men inden grundforløbet indføre et basisår hvor alle erhvervsuddannelserne (de sundhedsfaglige, tekniske og merkantile) går sammen et helt år før de vælger ”hvilken studieretning” de så vil på.
Mange af os som starter på erhvervsskolerne vil sådan set bare i gang og udsigten til at skulle bruge basisår+ halvårs grundforløb på skolen er mildest talt skræmmende, ikke fordi der er noget galt med at gå i skole vi vil bare rigtig gerne i gang og vi har nok gået det sidste 2-3 år og været skole trætte og så virker halvandet år som rigtig lang tid i skolebænken.

Bare man kigger på den måde de snakker om vores uddannelser skinner deres akademiske tankegang tydeligt igennem bare se når Margrethe Vestager fra de Radikale (The Radicoolz) siger at det skal være ”mere cool” at gå på en erhvervsskole… cool ?
Jeg er ked af hvis Margrethe ikke syntes min uddannelse er ”Hip” eller ”sej” nok til hende men nu er det sådan at jeg syntes min uddannelse som smed er den sejeste i hele verden hvor jeg både kan arbejde på Nordsøen som borebisse eller islandsk værft og bygge kæmpe skibe eller gå på million dollars projekter i Dubais varme sol eller bare have et arbejde på et lille værksted udenfor byen hvor jeg tjener en fair løn. Men det er åbenbart ikke sejt i Margrethes akademiske optik.

Jeg deltog også som publikum i en debat på folkemødet hos Dansk Byggeri og TekniQ hvor debat emnet var hvorfor der ikke var flere som tog en erhvervsuddannelse og panelet bestod af et par unge akademikere fra 2 tænketanke, 2 virksomheds ejere, en skole ledere og en politiker (læg mærke til, ingen erhvervsskole elever). Politikeren i panelet var ingen andre end Bertel Harder, samme mand som har været undervisnings minister et utal af gange siden min fødsel i 1992.
Under debatten kom Bertel til at fortale sig lidt, uheld eller ej kom det fra Bertels mund
”Erhvervsskolerne skal være gymnasie agtige”

Om han mener det eller ej er det sådan set ligegyldigt fordi de afspejler hvordan ham og så mange andre tænker når der snakkes problemer på erhvervsskolerne de tænker nemlig akademisk og det vil i sidste ende betyde at denne reform ikke vil blive en reform som skaber en skole for dem har brug for og lyst til erhvervsuddannelser men man vil skabe en skole som vil forsøge at konkurrer mod gymnasierne i de ting gymnasierne kan og det betyder på ingen måde vi får bedre håndværkere det vil bare betyde at folk som ”Faglige-Finn” ikke længere ville have sted relevant for ham efter folkeskolen.
Det alt sammen fordi dem der tror de ved noget og dem vis ord vægter mest i debatten ikke er dem på grundforløbs gulvet eller lærlingen ude hos mester men det er dem på skole kontoerne og ved hæve sænkebordene på Christiansborg og alle dem, ja de tænker akademisk fordi det er det de kender og højest sandsynligt uddannet indenfor og så er det klart de tænker i akademiske løsninger på faglige problemer.
Men så længe de gør det så vil det kun yderlige tilføje søm til erhvervsskolernes akademiske kiste.