Regeringen forringer min uddannelse med besparelser

Eksperterne råber endnu en gang op om, at vi skal have mere kvalificeret arbejdskraft, samtidig med at politikerne skærer på erhvervsuddannelserne.

Danske virksomheder har hårdt brug for mig og mine kollegaer i byggebranchen til at levere den faglærte arbejdskraft i fremtiden for at kunne klare sig i den globale konkurrence. Men der bliver færre og færre faglærte at ansætte, viser flere prognoser.

Regeringens omprioriteringsbidrag vil betyde, at erhvervsskolerne de kommende år skal aflevere mere end 1,5 mia. kr. Penge, der, som det ser ud i dag, ikke vender tilbage til erhvervsskolerne. Du kan altså ikke uddanne de bedste fagfolk ved at spare på deres uddannelser.

Erhvervsuddannelserne skal kunne udfordre eleverne på alle niveauer, så vi bliver så dygtige som muligt til vores fag, til gavn for hele samfundet.

Må vente på hjælp

Det er altså ikke så nemt at tage en erhvervsuddannelse, som mange åbenbart har en forestilling om, og det er selvfølgelig ikke gratis at uddanne kvalificeret arbejdskraft, det koster penge.

Jeg er under uddannelse som bygningsstruktør, og jeg må bare fortælle, at det, jeg personligt oplever på EUC Næstved, er under al kritik. Ikke fordi lærerne ikke gør, hvad de kan, for at få det til at hænge sammen. Men fordi de ikke får lov til at undervise i det, de er ansat til, og bruge den fornødne tid, der er behov for, til at kunne udvikle den enkelte EUC-elev.

Sidder jeg ved computeren med praktiske opgaver og går i stå, kan der gå op til en time eller mere, før jeg kan få den manglende hjælp til at komme videre med min opgave, fordi læreren er i bygningshallen for at hjælpe de mange andre elever, eller fordi de igen er til et fagligt møde, fordi de også er frustrerede over, hvordan de skal få tingene til at hænge sammen. Det er nærmest umuligt med de nuværende og kommende besparelser samt fyringer af lærernes kollegaer.

Hvor er tilliden?

Er jeg i bygningshallen, hvor vi øver os på de praktiske opgaver, kan det være manglende materialer og spørgsmål, der igen gør, at jeg ikke kan komme videre. Spørger man ind til problemerne, svarer lærerne: »Vi gør, hvad vi kan, og vi gør det, så godt vi kan, du må ikke forlange mere af os.«

Tilliden og trivslen på erhvervsskolerne skal tilbage til faglæreren. Jeg mener, det er umenneskeligt, at faglærerne skal kunne formå at få os elever til at yde vores optimale, fordi de samtidig hele tiden også skal tage stilling til nedskæringer, og om de nu også har et job i morgen.

Hvis de danske virksomheder skal kunne levere den nødvendige dygtige faglærte arbejdskraft i fremtiden, som skal kunne konkurrere med den udenlandske arbejdskraft, så er vi også nødt til at uddanne de bedste inden for området. Ellers ender vi med, at det lige så godt kan være den ufaglærte eller hvilken som helst anden uden det nødvendige kendskab til faget, der får jobbet.

 

Bragt i Jyllands-Posten den 12/06-2016

Kommentarer