Halvtomme tog er fyldt med god værdi    

18816668_10155367400524464_115315440_n

 

Klokken er 23:20, jeg står i ankomsthallen på hovedbanegården. På den store afgangstavle finder jeg mit tog 3593 mod Holbæk. Nede på perronen ved spor 7 er næsten helt tomt. Jeg spotter ret hurtigt en mand i uniform, som står og kigger på sin telefon, der står G4S på hans jakke.

Da toget kommer til perron, går jeg direkte ind i min tjenestekupe og stiller mine ting, jeg finder min fløjte og nøgler frem, og går ud på perronen for at vente på klokken bliver 23:27, cirka 50 sekunder før afgang fløjter jeg og beder lokomotivføreren om at lukke dørene, jeg lukker til sidst min egen dør og signalere afgang.

Jeg begynder at gå toget igennem, for at få et overblik over hvor mange vi har med. Toget er næsten tomt, og flere af vognene er helt tomme. På et tidspunkt kommer jeg til manden med uniformen, han smiler til mig og siger der er ikke mange med toget her til aften – jeg nikker og forsøger mig med en joke det er dit private tog i aften.

Manden som hedder Anders, arbejder på den amerikanske ambassade som vagt, han fortæller, at han er glad for sit arbejde, men de skæve arbejdstider gør, at han er meget afhængig af toget. Hvis han ikke havde toget, skulle han sidde meget træt i sin bil, og det har han ikke lyst til.

Som nyansat hos DSB har jeg flere gange oplevet at køre med halvtomme tog, hver gang har jeg tænkt, at dette måtte være en dårlig investering. Efter noget tid gik det op for mig, at lige netop dette halvtomme tog, havde rigtig stor betydning for de mennesker, som sad i det.

Uden disse tog ville de have svært ved at passe deres arbejde eller komme frem til deres endedestination. Ovenpå min åbenbaring kom endnu en, at DSB spiller en vigtig rolle i mange menneskers liv. I min hverdag møder jeg rigtig mange passagerer, som tydeligt fortæller at deres hverdag ikke hænger sammen uden en stabil offentlige transport. Dette kommer især til syne når toget er forsinket eller aflyst.

Jeg høre ofte i dagpressen, at det giver god mening, at sælge DSB og dermed give markedet frit. Set ud fra et økonomisk perspektiv, så vil jeg giver eksperterne ret. Jeg mener dog, at vi, som samfund ikke kun kan se på den offentlige transport ud fra økonomisk perspektiv, med de forkerte briller på, vil der være flere tabere end vindere.

Den absolut største taber bliver passagererne, en ny ejer vil kun have et størst mulig profit i sigte. De halvtomme tog vil høre fortiden til, og uden for storbyerne bliver der færre tog. Næst i rækken af tabere kommer arbejdsmarkedet, når folk får svært ved at bevæge sig, vil nogle områder få svært ved at tiltrække de rigtige ansøgere til deres virksomhed.

Sidste taber i dette spil er de mindre byer, som kan have svært ved at lokke folk til, omvendt kan man også sige, at de store byer også får problemer med overbefolkning. Med alt dette i mente så taber alle i samfundet på en dårlig infrastruktur.

Derfor mener jeg slet ikke, at det er en dårlig investering når staten står for en god og sund infrastruktur. Faktisk mener jeg, at der bør invisteres massivt på dette område.

Kommentarer